Πρόκειται για ένα kit που αποτελείται από 2 ρελέ, 1 αρσενικό Η4 socket, 2 θηλυκά Η4 socket κι αρκετό καλώδιο.
Σκοπό έχει να τροφοδοτήσει τις Η4 λάμπες (μικρή και μεγάλη σκάλα) των προβολέων μας
κατευθείαν από την μπαταρία.
Έτσι έχουμε τα εξής οφέλη:
1. Στις λάμπες φτάνει μεγαλύτερη τάση (πχ. 13.8 V αντί για τα 13 V που μπορεί να είχαμε με την εργοστασιακή καλωδίωση...)
2. Δεν έχουμε ρεύματα της τάξης των 10 Α να "κόβουν" βόλτες στη μοτό και να
περνάνε από το τιμόνι...
3. Επίσης, γλιτώνουμε τον αριστερό διακόπτη εναλλαγής σκάλας και σινιάλου
και κυρίως τον δεξί διακόπτη της μίζας από την καταπόνησή τους από τόσο υψηλά ρεύματα...
Ως γνωστόν οι χάλκινες επαφές που έχουν, από τα υψηλά ρεύματα και την υγρασία,
την "ακούνε" γρήγορα και μετά θέλουν αλλαγή (100 τα ευρώπουλα...)
4. Last but not least, αν κι έχουμε πολύ καλά φώτα, θα εκλπαγείτε με την απόδοσή τους
όταν αυτά τροφοδοτηθούν με τη σωστή τάση...
Mετά το απαραίτητο και ψυχοθεραπευτικό μπλα-μπλά του θέματος ορίστε το ηλεκτρικό διάγραμμα:
Σε ότι αφορά στα ρελέ, με δύο 40 Α είστε άρχοντες.
Καλό θα είναι να τα πάρετε μαζί με τις βάσεις τους...
Υπάρχουν κι αδιάβροχα κτλ. κτλ. αλλά νομίζω πως αν τα απλά τοποθετηθούν
σε σωστό μέρος δεν υπάρχει λόγος για τέτοιες σπατάλες...
Ασφάλεια και διατομές καλωδίων- Η Suzuki ασφαλίζει την μικρή σκάλα με 15 Α ασφάλεια
- Το ίδιο κάνει και για τη μεγάλη σκάλα
Με βάση αυτά παραθέτω και τον παρακάτω
ενδεικτικό πίνακα
κι ο καθένας μπορεί να πορευθεί κατά βούληση:
Διατομή---------------Ρεύμα----------------Ασφάλεια
Καλωδίου------------Αντοχής--------------Προστασίας
---------------------Καλωδίου--------------Καλωδίου
mm^2-------------------A--------------------A
1,5---------------------14-------------------10
2,5---------------------20-------------------16
4-----------------------25-------------------20
6-----------------------31-------------------25
Ο Γιαπωνέζος μάλλον έχει 2.5άρι καρέ καλώδιο...
Προσωπικά θεωρώ πως κι ένα 3άρι καρέ δεν είναι κακή ιδέα...
Και να θυμάστε: Η ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΕΙ ΤΟ ΚΑΛΩΔΙΟ!!!
Τελικά το αποτέλεσμα θα μοιάζει με αυτό:
Πηγή φωτογραφίας: http://www.easternbeaber.com
I. ΥΛΙΚΑΠριν προχωρήσω στην παρουσίαση του τελικού αποτελέσματος,
θα αναφέρω αναλυτικά τα υλικά που θα χρειαστεί κάποιος για
την κατασκευή του kit. Θα παραθέσω φωτογραφίες των υλικών
αλλά και συνδέσμους για το κάθε ένα. Οι σύνδεσμοι προέρχονται
από το http://www.easternbeaver.com. Τα υλικά μου τα παρήγγειλα από
εκεί, αφού ο "κάστορας" είναι... ξάδερφός μου (ακούς Γιαννάκο?),
αλλά φυσικά μπορείτε να τα βρείτε και να τα προμηθευτείτε από οπουδήποτε
(καλά το "οπουδήποτε" μην το πάρετε και τοις μετρητοίς, άκουσα διάφορα ψάχνοντας...)
Ξεκινάμε:
1. Ασφαλειοθήκη (με την αντίστοιχη ασφάλεια)http://www.easternbeaver.com/Main/Elec__Products/Fuseholders/fuseholders.html
2. Κονέκτορας (προαιρετικά)http://www.easternbeaver.com/Main/Elec__Products/Connectors/Sealed/MetriPack280/metripack280.html
Προσωπικά, χρησιμοποίησα έναν Metripack 280 14-12 AWG (δηλαδή για διατομές 2.5-4 mm^2).
Δεν είναι απαραίτητος για τη λειτουργία του kit, απλά σκέφτηκα πως είναι χρήσιμος για τη
γρήγορη σύνδεση κι αποσύνδεση του χωρίς να χρειάζεται να ξεβιδώνεις πόλους.
Πχ. μπορεί κάποιος να "πιάσει" την καλωδίωση με tie-wraps στο fairing, οπότε κατά την αφαίρεση του
πλαστικού να μην χρειάζεται το ξήλωμα ολόκληρης της καλωδίωσης του kit...
3. Δύο relay (μαζί με τις βάσεις τους κατά προτίμηση για νοικοκυρεμένες δουλειές)http://www.easternbeaver.com/Main/Elec__Products/Relays/relays.html
Επέλεξα 20 Α relay της Matsushita (Panasonic). Τα 20 Α υπερκαλύπτουν τις απαιτήσεις μας...
Φυσικά μπορεί κάποιος να επιλέξει και 40 Α relay που τα βρίσκει πιο εύκολα στην αγορά.
Ο ενδοιασμός μου είναι κυρίως στην μάρκα... Κυκλοφορούν πολύ κάποια "SANYOU" (ή κάπως έτσι...)
Μια χαρά, κι εγώ τέτοιο έχω χρησιμοποιήσει στο kit για τα προβολάκια, το οποία όμως δεν δουλεύουν
υπερωρίες... Για το kit των προβολέων που είναι μόνιμα αναμμένοι προτίμησα τα παραπάνω που χαρακτηρίζονται
ως "High Duty" κι είναι κι αδιάβροχα...
http://www.easternbeaver.com/Main/Stuff/Faqs/Relay_Info/relay_info.html
Εν πάσει περιπτώσει, στο χέρι σας είναι...
4. Ένα Η4 couplerhttp://www.easternbeaver.com/Main/Elec__Products/Connectors/Headlight_Connectors/headlight_connectors.html
Το ebay "βρωμάει" (με την καλή έννοια) από τέτοια προϊόντα...
Εγώ διάλεξα του κάστορα...
5. Δύο Η4 sockethttp://www.easternbeaver.com/Main/Elec__Products/Connectors/Headlight_Connectors/headlight_connectors.html
Ομοίως...
6. Καλώδια σε διάφορα χρώματαa. Διατομή:i. Aπό τους πόλους μέχρι τις εισόδους "30" και τις γειώσεις "85" των relay σίγουρα 2.5 mm^2.
Σε προηγούμενο post πρότεινα και 3 mm^2, αλλά αναθεωρώ: θα έχετε πρόβλημα στο... crimping των
connector... Με το 2.5 είστε υπέρ-καλυμμένοι...
ii. Από τις εξόδους "87" προς τα Η4 socket αρκεί και το 1.5 mm^2.
iii. Από τις εξόδους του Η4 coupler μέχρι τις εισόδους/ εντολές "86" των relay αρκεί και το 1.5 mm^2 (ακόμα και μικρότερη διατομή).
Για να μην μπλέξω με πολλές διατομές, χρησιμοποίησα 2.5 mm^2 καλώδιο παντού.
b. Χρώματα: Θα παραθέσω τον δικό μου χρωματικό κώδικα κι ο καθένας πράττει όπως τον βολεύει:
Γείωση: Μαύρο καλώδιο
Από τους πόλους στα relay: Κόκκινο καλώδιο
Μικρή σκάλα (τροφοδοσία+εντολή): καφέ καλώδιο
Μεγάλη σκάλα (τροφοδοσία+εντολή): Κίτρινο καλώδιο
7. ΘερμοσυστελλόμεναΠροτείνω διατομές που να χωράνε άνετα διπλά αλλά και τριπλά 2.5άρια καλώδια...
II. ΔΙΕΥΚΡΙΝΙΣΕΙΣA. Μέγεθος Ασφάλειας Συστήματος:Εφόσον κάθε στιγμή τροφοδοτείται μόνο η μία σκάλα (μικρή ή μεγάλη),
μία 15 Α ασφάλεια είναι αυτή που πρέπει να χρησιμοποιηθεί...
H μαμά καλωδίωση άλλωστε ασφαλίζει με 15 Α ασφάλεια τόσο τη μικρή, όσο και τη μεγάλη σκάλα...
Κι η 2.5 mm^2 διατομή επιλέχθηκε με βάση αυτό το σκεπτικό...
B. Επισήμανση των επαφών των relay. Πχ. για το Matsushita:C. Επισήμανση των επαφών στα υπάρχοντα H4 socket (και κατ' επέκταση
και στα καινούργια Η4 socket) και στο H4 coupler.Ο μαμά χρωματικός κώδικας στο δικό μου K7 (αλλά νομίζω πως και στα πριν και μετά)
είναι ο εξής:
Γείωση - Μαύρο καλώδιο
Μικρή σκάλα - Μαύρο με μπλε ρίγα καλώδιο
Μεγάλη σκάλα - Κίτρινο καλώδιο
Ο χρωματικός κώδικας που χρησιμοποίησα εγώ στη δική μου καλωδίωση είναι αυτός:
Γείωση - Μαύρο καλώδιο
Μικρή σκάλα - Καφέ καλώδιο
Μεγάλη σκάλα - Κίτρινο καλώδιο
Έκανα δηλαδή την εξής αντιστοίχιση:
Μαύρο καλώδιο - Μαύρο καλώδιο
Μαύρο με μπλε ρίγα καλώδιο - Καφέ καλώδιο
Κίτρινο καλώδιο - Κίτρινο καλώδιο
Οι θέσεις τους είναι αυτές που φαίνονται στην παρακάτω εικόνα.
Μην κολάτε στα χρώματα καλωδίων που χρησιμοποιούνται σε αυτήν την εικόνα,
αλλά στη θέση του κάθε καλωδίου:
Δηλαδή, όπως κοιτάμε το H4 socket από πίσω, έχουμε:
Αριστερά - Γείωση
Κέντρο/ επάνω - Μικρή σκάλα
Δεξιά - Μεγάλη σκάλα
Η δική μου υλοποίηση:
ΠΡΟΣΟΧΗ!!!
ΣΤΟ Η4 COUPLER ΟΙ ΘΕΣΕΙΣ ΓΕΙΩΣΗΣ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΗΣ ΣΚΑΛΑΣ ΕΝΑΛΛΑΣΟΝΤΑΙ!!!
ΤΟ Η4 COUPLER ΘΑ ΚΟΥΜΠΩΣΕΙ ΣΕ ΠΑΛΙΟ Η4 SOCKET ΟΠΟΤΕ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΙΑ!!!
ΣΤΟ Η4 COUPLER ΕΙΝΑΙ ΠΕΡΙΤΤΟ ΝΑ ΤΡΑΒΗΞΟΥΜΕ ΚΑΛΩΔΙΟ ΓΕΙΩΣΗΣ, ΓΙΑ ΑΥΤΟ ΚΙ Η ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΗ ΘΕΣΗ ΜΕΝΕΙ ΚΕΝΗ!!!
Και πάλι η δική μου υλοποίηση:
D. Crimping Tool (ή αλλιώς: "πως το λέτε εσείς εδώ γιατί δε θυμάμαι πως το λέμε εμείς εκεί?")Θα χρειαστείτε οπωσδήποτε ένα Crimping Tool για να πρεσσάρετε τα καλώδια στους κονέκτορες...
Με πενσάκι δε θα γίνει σωστή δουλειά, θα γίνει μ@λ@κί@...
Το δικό μου:
III. ΤΟ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΟλόκληρο το kit:
Το κομμάτι από τους πόλους μέχρι τον MetricPack 280:
Τα relay:
Τα Η4 socket και ο Η4 coupler:
IV. ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ1. Το kit δοκιμάστηκε και μετρήθηκαν τάσεις, αντιστάσεις κτλ.
με τη βοήθεια τροφοδοτικού, πολυμέτρου κι ενός set Η4 λαμπών.
Οι δοκιμές έγιναν. Λειτουργεί όπως αναμενόταν.
2. Δεν κόβουμε τίποτα από τη μαμά καλωδίωση.
Αν για κάποιο λόγο θελήσουμε να το αφαιρέσουμε (που δε θα θελήσουμε)
απλά ξεκουμπώνουμε τα Η4 socket του kit από τις λάμπες, κουμπώνουμε
τα μαμά Η4 socket και τελειώσαμε.
3. Φυσικά, αν επιλέξετε να το συναρμολογήσετε μόνοι σας θα σας βγει
πολύ φθηνότερα από το να το αγοράσετε έτοιμο... Εκτός από τον κάστορα
δεν γνωρίζω κάποιον άλλον να πουλάει κάτι τέτοιο έτοιμο plug n' play...
Κι έτοιμο να το αγοράσετε όμως, είναι λεφτά που δεν πάνε χαμένα για τους λόγους
που αναφέρω στο πρώτο μου post.
IV. FUTURE WORK1. Ένα χρονοκύκλωμα 555 που θα καθυστερεί να ανάψει τη μικρή σκάλα
ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΕΚΚΙΝΗΣΗ ΜΟΝΟ είναι μία καλή σκέψη.
2. Κάποιος θα μπορούσε να συμπεριλάβει κι ένα διακόπτη που θα
σβήνει την μικρή σκάλα. ΔΕΝ ΤΟ ΣΥΝΙΣΤΩ!!!
3. Δυνατότητα να δουλεύουν κι οι δύο σκάλες μαζί... ΔΕΝ ΤΟ ΣΥΝΙΣΤΩ!!!
Πρέπει να υπάρξει αύξηση της διατομής στα καλώδια τροφοδοσίας των relay.
Συγχρόνως, έχουμε αύξηση του θερμικού φορτίου που πρέπει να αντέξει
το γενικότερο housing των λαμπών...
Για να μην πούμε για την τύφλωση αυτών που θα έχουν την ατυχία να διασταυρωθούν
μαζί μας...
Αυτά προς το παρόν...
Κι εις άλλα με υγεία!