Έλεγχος πίσω απο τον ώμο.
Έλεγχος πίσω απο τον ώμο
Είναι κοινή συνήθεια, οι μοτοσυκλετιστές να βασίζονται αποκλειστικά και μόνο στα καθρεφτάκια τους για να ελέγχουν τον δρόμο πίσω τους. Οι περισσότερες μοτοσυκλέτες όμως, έχουν ένα «τυφλό σημείο» το οποίο δεν φαίνεται στα καθρεφτάκια. Αυτό το σημείο ίσως να φανεί μοιραίο σε κάποια ανύποπτη στιγμή.
Γενικός κανόνας πρέπει να είναι, το να κοιτάζετε πίσω απο τον ώμο πριν να αλλάξετε θέση στον δρόμο (προσπέρασμα, αλλαγή λωρίδας κλπ).
Έχετε υπόψιν όμως, ότι μπορείτε να δείτε το «τυφλό σημείο» με ελαφριά κλίση του κεφαλιού σας. Δεν είναι ανάγκη να γυρίσετε όλο το κεφάλι σας σε μια πλευρά για να δείτε το σημείο, είναι εξαιρετικά επικίνδυνο.
Σε ίσιο δρόμο χωρίς διασταυρώσεις.
Όταν οδηγείτε σε ίσιο δρόμο χωρίς διασταυρώσεις, είναι καλύτερα να είσαστε κοντά στην διαχωριστική γραμμή του δρόμου. Με αυτό τον τρόπο μπορείτε να αντιληφθείτε τους κινδύνους πιο γρήγορα, χωρίς να επηρεάζεται η ορατότητα απο τα μπροστινά αυτοκίνητα, και έτσι έχετε περισσότερο χρόνο στην διάθεση σας να αντιδράσετε σε απότομα φρεναρίσματα των μπροστινών αλλά και σε πολλά άλλα.
Όταν πλησιάζετε ύψωμα – ανηφόρα – κλειστή στροφή του δρόμου απομακρυνθείτε απο την διαχωριστική γραμμή. Υπάρχουν πολλές πιθανότητες κάποιος τρελός να προσπερνά αυτοκίνητο απο την απέναντι πλευρά και να βρεθεί στην μεριά σας εκεί που δεν τον περιμένετε.
Σε ίσιο δρόμο με διασταυρώσεις.
Oδηγείτε με τον ίδιο τρόπο όπως ποιό πάνω, με την διαφορά του ότι, αν βρεθείτε μπροστά απο διασταύρωση, αλλάξτε πορεία δημιουργώντας μια καμπύλη αντίθετα απο την διασταύρωση (βλέπε φώτο). Έτσι βελτιώνεται την ορατότητα μέσα στην διασταύρωση και κερδίζετε χρόνο αντίδρασης.
Ο κανόνας των δύο δευτερολέπτων
Ο κανόνας των 2 δευτερολέπτων
Πάντα αφήνετε τουλάχιστον 2 δευτερόλεπτα απόσταση απο το προπορευόμενο όχημα.
Για να το επιτύχετε αυτό, επιλέξτε ένα σημείο στην άκρη του δρόμου μπροστά. Μόλις το προπορευόμενο όχημα περάσει το εν λόγο σημείο, αρχίστε να μετράτε με δευτερόλεπτα, ώσπου ο μπροστινός σας τροχός να περάσει το ίδιο σημείο.
Αν έχετε μετρήσει περισσότερα απο 2 δευτερόλεπτα μέχρι να περάσετε το σημείο, τότε έχετε ασφαλή απόσταση.
Κάντε τα δευτερόλεπτα 4 αν είσαστε σε βρεγμένο δρόμο.
Αν είσαστε πολύ κοντά
Αν οδηγείτε πίσω απο κάποιο όχημα και δεν έχετε την απαραίτητη απόσταση, ελαττώνονται κατα πολύ οι πιθανότητες να μπορέσετε να αντιδράσετε έγκαιρα σε περίπτωση κινδύνου.
Επίσης όσο ποιό κοντά οδηγείτε σε κάποιο όχημα, ειδικά όταν είναι μεγάλο όπως λεωφορείο ή φορτηγό, τόσο ποιό χαμηλή ορατότητα έχετε για το τι κρύβετε στον δρόμο μπροστά απο το όχημα.
Πολλαπλές Στροφές
Πολλαπλές Στροφές
Θεωρείστε τις πολλαπλές στροφές, σαν μια σειρά απο μεμονωμένες στροφές που ακολουθούν οι μία την άλλη. Το κόλπο είναι να μπείτε στην σωστή θέση, απο την αρχή των στροφών.
Χρησιμοποιώντας την ίδια τεχνική όπως στις απλές στροφές, θα χρειάζεται απλά να επιστρέφετε ποιό γρήγορα στην άκρη του δρόμου ή στην διαχωριστική γραμμή για να προετοιμαστείτε για την επόμενη στροφή.
Προσπέρασμα σε στροφή S
Προσπέρασμα σε στροφή S.
Στο σκίτσο βλέπουμε ότι έχουμε ευκαιρία να προσπεράσουμε το προπορευόμενο όχημα. Το πεδίο ορατότητας μας είναι καθαρό (η μπλε διακεκομμένη γραμμή) και βλέπουμε ότι δεν υπάρχουν εμπόδια στις επόμενες δύο στροφές.
Επίσης ξέρουμε ότι το προπορευόμενο όχημα, ως πιο αργό, δεν μπορεί να μας εμποδίσει να το προσπεράσουμε.
Χρειάζεται προσοχή και σιγουριά ότι δεν υπάρχει κίνδυνος απο την απέναντι λωρίδα.
Εξαιρετικά ικανοποιητική τεχνική αν εκτελεστεί σωστά.
Προφυλάξεις Προσπεράσματος
Ο οδηγός του αυτοκινήτου στην έξοδο της διασταύρωσης, ενδιαφέρεται περισσότερο για το τι έρχεται απο τα δεξιά του, για να μπορέσει να στρίψει αριστερά και να συνεχίσει την πορεία του.
Ο μοτοσυκλετιστής στην προκειμένη περίπτωση δεν είναι ορατός και όσον αφορά τον οδηγό του αυτοκινήτου, όλα είναι εντάξει για να προχωρήσει με αποτέλεσμα να βρεθεί στην πορεία της μοτοσυκλέτας.
Ο μόνος τρόπος να αποφευχθούν τέτοιες καταστάσεις, είναι να αποκτήσουμε την συνήθεια να κοιτάμε μπροστά ΠΡΙΝ προσπεράσουμε. Κοιτάμε μπροστά, με την έννοια του ΚΟΙΤΑΜΕ ΟΣΟ ΜΑΚΡΙΑ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΚΟΙΤΑΞΟΥΜΕ για να αποφύγουμε δυσάρεστες εκπλήξεις.
Συμπεριφορά Φρένων και Αναρτήσεων
Η μοτοσυκλέτα αποτελείται απο πολλά κομμάτια που μας επιτρέπουν να ελέγχουμε την συμπεριφορά της στο δρόμο. Το σημαντικότερο κομμάτι είναι οι αναρτήσεις. Αν κάποιος καταφέρει να κατανοήσει την συμπεριφορά των αναρτήσεων στις διάφορες περιπτώσεις στον δρόμο, μπορεί να ελέγξει την συμπεριφορά της μοτοσυκλέτας πολύ πιο καλά.
Κοινές ερωτήσεις στους κύκλους των μοτοσυκλετιστών, είναι οι «Ποιό φρένο να χρησιμοποιήσω;», «Πότε πρέπει να φρενάρω μέσα στην στροφή;», «Πότε πρέπει να πατήσω γκάζι μέσα στην στροφή;», «Τι πρέπει να κάνω, αν μπω στην στροφή με ψηλή ταχύτητα;».
Ας δούμε πρώτα, πως συμπεριφέρονται οι αναρτήσεις όταν φρενάρουμε ή αναπτύσσουμε σε ίσια γραμμή.
Φρενάρισμα: Το βάρος μεταφέρεται μπροστά
Ανάπτυξη: Το βάρος μεταφέρεται πίσω
braking
accelerating
Μπορούμε να δούμε στα ποιό πάνω σχήματα, ότι όταν φρενάρουμε (ή ελαττώνουμε ταχύτητα τελοσπάντων) το κέντρο βάρους της μοτοσυκλέτας (η βαρύτητα) μεταφέρεται στον μπροστά τροχό και μακριά απο τον πίσω (εξʼ ου και η ελαφριά κλίση της μοτοσυκλέτας μπροστά). Όταν αναπτύσσουμε ταχύτητα γίνεται το αντίθετο, δηλαδή το κέντρο βάρους μεταφέρεται στον πίσω τροχό και μακριά απο τον μπροστά.
Καταλαβαίνουμε λοιπόν, ότι σε περίπτωση δυνατού φρεναρίσματος, ο πισινός τροχός γίνεται ποιό αναποτελεσματικός λόγο της λιγότερης πρόσφυσης με τον δρόμο. Υπάρχει δηλαδή η πιθανότητα να «κλειδώσει» σε περίπτωση που φρενάρουμε απότομα. Απο την άλλη καταλαβαίνουμε ότι, όταν φρενάρουμε σταδιακά με το μπροστινό φρένο, δίνουμε σταδιακά περισσότερη πρόσφυση στον μπροστινό τροχό, πιέζοντας τον ποιό σκληρά στον δρόμο με αποτέλεσμα η ταχύτητα να ελαττώνεται ποιο ασφαλισμένα και ποιό γρήγορα.
Πως επηρεάζουν τα ποιό πάνω την οδήγηση μας;
Για αρχή καταλαβαίνουμε ότι το καλύτερο φρένο για να σταματήσουμε την μοτοσυκλέτα είναι το μπροστινό (σε στεγνό δρόμο τουλάχιστον). Επίσης καταλαβαίνουμε ότι, δεν πρέπει να ελαττώνουμε ταχύτητα μέσα στην στροφή. Αυτό πιέζει πολύ τον μπροστινό τροχό, αφήνοντας τον πίσω με λιγότερη πρόσφυση, με μεγάλες πιθανότητες να πλαγιολησθήσει και να μας τραβήξει έξω απο την στροφή.
Πώς μπορούμε λοιπόν να ελέγξουμε τις αναρτήσεις μας μέσα σε μια στροφή;
Η απάντηση είναι, να προσπαθούμε να διατηρούμε τον πίσω τροχό στο έδαφος, με όσο περισσότερη πρόσφυση γίνεται. Με λίγα λόγια, είτε να διατηρούμε την ταχύτητα μας μέσα στην στροφή, είτε να επιταχύνουμε γύρω απο την στροφή. Εννοείται ότι για να τα πετύχουμε αυτά πρέπει να μπούμε στην στροφή με την σωστή ταχύτητα.
Αν μπούμε στην στροφή με μεγάλη ταχύτητα τότε η επόμενη παράγραφος είναι ζωτικής σημασίας.
Η φυσική αντίδραση των πλείστων μοτοσυκλετιστών, είναι να πατήσουν φρένο ή να αφήσουν το γκάζι. Αφού έχετε διαβάσει τα ποιό πάνω, σίγουρα θα έχετε καταλάβει ότι, αυτή είναι η χειρότερη αντίδραση. Με αυτό τον τρόπο, η μοτοσυκλέτα θα μας τραβήξει ακόμη ποιό έξω απο την στροφή βάζοντας μας σε κίνδυνο.
Η σωστή αντίδραση είναι να γείρουμε την μοτοσυκλέτα ακόμα περισσότερο μέσα στην στροφή, χρησιμοποιώντας την τεχνική του ανάποδου στριψίματος και να δώσουμε περισσότερη δύναμη στο γκάζι. Σίγουρα είναι κάτι το οποίο πρέπει να δοκιμάσετε για να βεβαιωθείτε ότι δουλεύει, όσο και αν φαίνεται τρελό.
Το σίγουρο είναι ότι, το γκάζι θα σας γλυτώσει απο πολύ περισσότερους κινδύνους απο ότι το φρένο, αυτό να το ξέρετε.
Σημαντικό είναι επίσης να ξέρουμε ότι την πορεία της μοτοσυκλέτας την κατευθύνει ο πίσω τροχός.
Ο πίσω τροχός επηρεάζει με ποσοστό 80% την γυροσκοπική σταθερότητα της μοτοσυκλέτας (συμπεριλαμβανομένου και του οδηγού), για το λόγο ότι είναι συνδεδεμένος κατευθείαν μέσω του πίσω ψαλιδιού, με το πλαίσιο της μοτοσυκλέτας. Ο μπροστινός τροχός, επηρεάζεται έμμεσα απο τον πίσω.
Η απόδειξη είναι στο ότι, όταν μια μηχανή πάει «σούζα», θα συνεχίσει την πορεία που ακολουθούσε πριν σηκωθεί ο μπροστινός τροχός, είτε είναι μέσα σε στροφή είτε είναι σε ευθεία γραμμή.
Όταν «κλειδώσουμε» τον πίσω τροχό με το φρένο, προκαλώντας σύρσιμο στην άσφαλτο, η μοτοσυκλέτα χάνει την σταθερότητα που της παρείχε μέχρι εκείνη την στιγμή η γυροσκοπική δύναμη του πίσω τροχού. Έτσι η μοτοσυκλέτα θα ανατραπεί στην μία πλευρά ή στην άλλη.
Στην αντίθετη περίπτωση, αν κλειδώσουμε τον μπροστινό τροχό με το φρένο, κατευθυνόμενοι σε ευθεία γραμμή πάντα και νοουμένου ότι ο πίσω τροχός συνεχίζει να γυρίζει με κάποια ταχύτητα και ο μπροστινός παραμείνει σε ευθεία γραμμή, τότε η μοτοσυκλέτα θα αρχίσει να στέκεται κάθετα (endo) αφήνοντας μας πολλά περιθώρια να διορθώσουμε το λάθος μας. Δηλαδή απλά να αφήσουμε λίγο το μπροστινό φρένο.
Το Τρίγωνο του Θανάτου
Όταν είστε έξω απο αυτό το τρίγωνο, έχετε πολύ περισσότερες πιθανότητες αποτελεσματικής αντίδρασης σε περίπτωση κινδύνου.
Προσοχή!
Όταν οδηγείτε πίσω απο άλλο όχημα χωρίς να κρατάτε την απαραίτητη απόσταση (βλέπε Κανόνας 2 Δευτερολέπτων ) και μέσα στο Τρίγωνο του Θανάτου, έχετε πολύ λιγότερες πιθανότητες αποτελεσματικής αντίδρασης σε περίπτωση κινδύνου.