Υ.Σ.Ενα e-mail που ελαβα!!!!
Το σχετικό video : https://www.youtube.com/watch?v=BVc3r4ZzxdQ
Ο σκοταδισμός ο οποίος διακατέχει μερίδα των εκπροσώπων της Εκκλησίας της Ελλάδας δεν έχει τέλος. Η Ιερά Σύνοδος με διάβημά της στον υπουργό Πολιτισμού, Αντώνη Σαμαρά, ζητά να λογοκριθεί το βίντεο - animation του διάσημου σκηνοθέτη Κώστα Γαβρά και να απαλειφθούν συγκεκριμένες σκηνές. Το βίντεο προβάλλεται στο νέο Μουσείο Ακρόπολης και αναδεικνύει τις επεμβάσεις και τις καταστροφές που υπέστη ο Παρθενώνας στο πέρασμα των αιώνων.
Αυτό που ενόχλησε τα μέλη της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου είναι η σκηνή κατά την οποία ρασοφόροι καταστρέφουν το ειδωλολατρικό μνημείο. Συγκεκριμένα, χριστιανοί της περιόδου εκείνης με την ανάλογη ένδυση – σκηνή που τοποθετείται στον 8ο αιώνα μ.Χ.– φαίνονται να σκαρφαλώνουν στις μετόπες του Παρθενώνα και να καταστρέφουν τα φειδιακά ανάγλυφα. Γεγονός που είναι και ιστορικά αποδεδειγμένο!
Η Εκκλησία διά των εκπροσώπων της, όμως, αποφάσισε να διαμαρτυρηθεί εντόνως για την προσβολή που υφίσταται. Με διάβημά της ζητά από τον αρμόδιο υπουργό, Αντώνη Σαμαρά, να κοπεί η επίμαχη –αμαρτωλή- σκηνή. Ο υπουργός, αφού δέχτηκε τους εκπροσώπους της Εκκλησίας, διευκρίνισε ότι το ζήτημα θα εξεταστεί κι αν τα καταγγελλόμενα αληθεύουν, οι αρμόδιοι θα προχωρήσουν σε επανόρθωση, καθώς το μουσείο δε διχάζει, ούτε σκανδαλίζει. Τελικά, όπως αποδείχτηκε, πρυτάνευσε ο σκοταδισμός, με αποτέλεσμα την περικοπή της επίμαχης σκηνής. Αυτό φαίνεται και από την ανακοίνωση που εξέδωσε σήμερα ο πρόεδρος του Μουσείου της Ακρόπολης, Δημήτρης Παντερμαλής, ευθυγραμμιζόμενος με τον υπουργό και τους δεσπότες.
Απολαύστε την ανακοίνωση – ρεσιτάλ καθωσπρεπισμού του Δ. Παντερμαλή:
«Το Μουσείο της Ακρόπολης, για ενημέρωση των επισκεπτών του, δημιούργησε ένα video 13 λεπτών, στο οποίο παρουσιάζεται η αρχιτεκτονική και ο γλυπτός διάκοσμος του Παρθενώνα. Στη συνέχεια γίνεται απαρίθμηση των περιπετειών του μνημείου από την αρχαιότητα έως τα νεώτερα χρόνια: Ο εμπρησμός του 3ου μ.Χ. αιώνα, η απολάξευση των μετόπων στα παλαιοχριστιανικά χρόνια, ο βομβαρδισμός του Morosini το 1687 και ο διαμελισμός των γλυπτών από τον Elgin στις αρχές του 19ου αιώνα.
Για την απόδοση των καταστροφών η ομάδα εργασίας δανείστηκε ένα απόσπασμα ενός λεπτού και 40 δευτερολέπτων από ένα ντοκιμαντέρ του Κ. Γαβρά. Ορισμένοι εξέλαβαν τις μικρές μορφές (σε κινούμενα σχέδια) που αναρριχώνται σε κλίμακες για να φτάσουν τις μετόπες του Παρθενώνα ως ρασοφόρους και όχι ως ανθρώπους της εποχής. Προς αποφυγή κάθε παρεξήγησης αυτού του είδους και δεδομένου ότι η μεν περίοδος καταστροφής είναι πέραν κάθε αμφιβολίας, αλλά οι συνθήκες άγνωστες, κρίθηκε σκόπιμο να παραμείνει –ασφαλώς – η αναφορά στο γεγονός ως είχε και να εκπέσει ένα πλάνο 12 δευτερολέπτων το οποίο έτσι και αλλιώς δεν έχει σχέση με την ουσία των πραγμάτων και ασφαλώς δεν αποτελεί κανενός είδους λογοκρισία».
Οι κ.κ. Σαμαράς και Παντερμαλής, ευθυγραμμιζόμενοι με τις μεσαιωνικές απόψεις εκπροσώπων της Εκκλησίας της Ελλάδος, συναίνεσαν δυστυχώς σε αυτήν τη λογοκρισία. Για άλλη μία φορά, ο φανατισμός, η μισαλλοδοξία και ο παραλογισμός, ως παράγωγα του θρησκευτικού συναισθήματος, υπερισχύουν της γνώσης, της λογικής και της τέχνης.
Είναι φανερό ότι στην Ελλάδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης το σημαντικότερο μουσείο που φιλοξενεί τμήματα ενός μνημείου, την παγκόσμια πολιτιστική μας κληρονομιά, διοικείται από ρασοφόρους σκοταδιστές.
Γαβράς: Η Εκκλησία αρνείται την πραγματικότητα. Ό,τι απεικονίζεται σ' αυτό το μικρό φιλμ είναι ιστορικά αποδεδειγμένο.
Ο γνωστός σκηνοθέτης Κώστας Γαβράς προέβη σε μία ενδιαφέρουσα δήλωση πριν την επίσημη ανακοίνωση του κ. Παντερμαλή: «Βρίσκω πολύ λυπηρό και απαράδεκτο για την Ελλάδα, μια χώρα που είναι και μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αυτό που συνέβη: το να υποκύψει δηλαδή η Πολιτεία στις πιέσεις εκπροσώπων της Εκκλησίας και να προβεί σε αυτήν την πράξη παρέμβασης σ' ένα φιλμ που αναφέρεται σε ιστορικά γεγονότα. Ό,τι απεικονίζεται σε αυτό το μικρό φιλμ είναι ιστορικά αποδεδειγμένο. Αναφέρεται στις καταστροφές που έχει υποστεί ανά τους αιώνες το μνημείο, από τους ανθρώπους. Οι πρώτοι χριστιανοί έκαναν αρκετές καταστροφές στα μνημεία και στα γλυπτά για διάφορους λόγους, ορισμένες φορές επειδή απλώς τους είχε σκανδαλίσει η γύμνια των αγαλμάτων».
Και συνεχίζει: «Η ιδέα του φιλμ ήταν να διατρέξουμε τις καταστροφές που έχει υποστεί το μνημείο από το ανθρώπινο χέρι για να φτάσουμε και στη μέγιστη καταστροφική πράξη του Έλγιν. Τα σημαντικότερα προβλήματα που αντιμετώπισε, άλλωστε, το μνημείο ήταν από τους ανθρώπους. Αν δεν υπήρχαν αυτές οι καταστροφικές παρεμβάσεις, ίσως η Ακρόπολη να είχε παραμείνει όπως ήταν στην εποχή του Περικλή, πριν από 2.500 χρόνια. Όσο για τις αντιδράσεις των εκπροσώπων της Εκκλησίας, δε με ξαφνιάζουν. Η Εκκλησία αρνείται πάντοτε την πραγματικότητα, για να σώσει το δόγμα της. Νόμιζα ότι η Ελλάδα είχε ξεφύγει απ' όλες αυτές τις μικρότητες... Λυπάμαι πολύ!»
Η Ιερά Σύνοδος μπορεί να αποφάσισε για το ζήτημα αυτό να απευθυνθεί στην Ακαδημία Αθηνών και να γνωρίσει την πρόθεσή της να χρηματοδοτήσει την έρευνα και συγγραφή μελέτης περί της συμβολής της Εκκλησίας στη διάσωση του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού, όλοι όμως ξέρουμε ότι διαθέσιμοι επιστήμονες που θα μπορέσουν να «βαφτίσουν» το άσπρο – μαύρο πάντα θα υπάρχουν.
Λίγα λόγια για το βίντεο που προβλήθηκε στη Νέα Υόρκη το 2003
Το βίντεο - animation, του Κώστα Γαβρά (σε μουσική Μ. Μάτσα) προβλήθηκε στο σύνολό του, στο πλαίσιο των εκδηλώσεων της Πολιτιστικής Ολυμπιάδας. Το ελληνικό κράτος, μέσω του Οργανισμού Προβολής Ελληνικού Πολιτισμού, πλήρωσε χιλιάδες ευρώ για το συγκεκριμένο έργο, που προβλήθηκε στις 20 Μαΐου 2003 ως μέρος της παράστασης «Όλα γύρω είναι φως» στη Μητροπολιτική Όπερα της Ν. Υόρκης. Θεωρήθηκε τότε το πλέον κατάλληλο, προκειμένου να κατατοπίσει τους ξένους και ιδιαίτερα τους μη ειδικούς για το τι συνέβη στο μνημείο. Μέχρι σήμερα τι άλλαξε;