Μπορεί κανείς από το σαιτ της Cree:
http://www.cree.com/LED-Components-and-Modules/Products/XLamp/Arrays-NonDirectional/XLamp-CXA1512
να δει τι είναι αυτά τα "μαγικά" led CXA1512. Μπορεί ακόμα και να κατεβάσει το data sheet για μια πιο ενδελεχή μελέτη.
Όπως μπορεί κανείς να διαβάσει στο data sheet, αυτά τα led χωρίζονται μετά από δοκιμές σε ένδεκα κατηγορίες ποιότητας. Τα χαμηλότερης ποιότητας led ξεκινάνε με μία φωτεινή ροή μόλις 900 lumen. Ενώ η άριστης ποιότητας ομάδα φτάνει να εκπέμπει ακόμα και 1800 lumen. Προφανώς ο κατασκευαστής του κιτ διαλέγει να αγοράσει από τα led της τέταρτης κατηγορίας ποιότητας από τα κάτω, με φωτεινή ροή 1100 lumen. Τον πιστεύουμε! Άρα μπορούμε να δεχθούμε πως η κάθε λάμπα με τα δύο led αποδίδει μέγιστη φωτεινή ροή 2200 lumen όπως ισχυρίζεται ο κατασκευαστής.
Όμως και μία "σπέσιαλ" ή +100% λάμπα αλογόνου μπορεί να φτάσει αυτά τα νούμερα φωτεινής ροής ή και να τα ξεπεράσει ακόμα, αν τροφοδοτηθεί μεσω ρελέ κλπ...
Στο data sheet των cree led βλέπουμε πως ο συντελεστής "χρωματικής πιστότητας" CRI των 6000-6500Κ led είναι μόλις 70-80% ανάλογα την ποιότητα του led. Και είναι νομίζω ασφαλές να υποθέσουμε πως γι αυτήν την εφαρμογή διαλέγονται τα led με την χαμηλότερη ποιότητα CRI. Όχι μόνο γιατί κοστίζουν λιγότερο αλλά γιατί για να πετύχεις καλό CRI θυσιάζεις Lumen. Και σήμερα πουλάνε τα lumen και όχι το CRI. Eξάλλου και οι λάμπες ξένον τον ίδιο χάλια CRI έχουν...
Οι λάμπες αλογόνου από την άλλη είχαν ανέκαθεν άριστο CRI όπως και όλες οι λάμπες πυράκτωσης. Αυτό σημαίνει πως το κόκκινο ή το πράσινο χρώμα που θα δούμε με τις λάμπες αλογόνου είναι αυτό που θα δούμε και στο φως της μέρας. Η Τζοκόντα του Ντα Βιντσι στο Λούβρο φωτίζεται με λάμπες αλογόνου για να καταλάβετε.
Κάτι άλλο σημαντικό που διαβάζει κανείς στο data sheet είναι η "ενεργός" γωνία εκπομπής του φωτός. Η οποία γι αυτά τα led είναι στις 115 μοίρες. Δηλαδή όπως είναι τοποθετημένα πλάτη με πλάτη δύο τέτοια led στην λάμπα δεν έχουν μία ομοιόμορφη σφαιρική 360 μοίρες εκπομπή αλλά υπάρχει στην μέση μία "σκοτεινή" ζώνη 65 μοιρών. 65 μοίρες δεξιά και 65 μοίρες αριστερά μας κάνουν 130 μοίρες στις 360 που είτε υπάρχει λίγο φως ή δεν υπάρχει καθόλου.
Και πάλι οι λάμπες αλογόνου πλεονεκτούν στέλνοντας μία πλήρη δέσμη 360 μοιρών στο κάτοπτρο για να την συγκεντρώσει εμπρός.
Στο τέλος αφήνω την πολύ κρίσιμη γεωμετρία της φωτεινής πηγής όπου οι λάμπες led εμφανώς είναι λάθος. Υπάρχει ένα led στην πάνω μεριά και ένα led στην κάτω τα οποία έχουν απόσταση μεταξύ τους. Το ένα είναι πιο μπροστά το άλλο πιό πίσω για να προσομοιώσουν τα δύο νήματα της λάμπας αλογόνου. Αλλά αυτό προφανώς λειτουργεί στο περίπου και όχι ακριβώς. Και μέσα στο κάτοπτρο ξέρετε τα πάντα είναι υπολογισμένα με μεγάλη ακρίβεια. 1 χιλιοστό λάθος μέσα στο κάτοπτρο μπορεί να σημαίνει 50 μέτρα λάθος στα 500 μέτρα μακριά. Και η θαμβωση των απέναντι οδηγών πρέπει να θεωρείται δεδομένη. Μικρότερη βέβαια από τις ξένον γιατί απλά και τα led μέχρι στιγμής έχουν μικρότερη φωτεινή ροή από τα ξένον.
Εδώ οι λάμπες αλογόνου είναι απλά η αναφορά. Γι αυτές σχεδιάστηκαν τα κάτοπτρα.
Άρα γιατί να διαλέξει κανείς led αντί αλογόνου; Ούτε πιο δυνατό φως έχουν μέχρι στιγμής, ούτε καλύτερης ποιότητας χρώματα, ούτε σωστή δέσμη.
Έχουν όμως μικρότερη απορροφούμενη ισχύ. Πράγματι έτσι είναι! Για όσους δεν επαρκουν τα 375 βατ της γεννήτριας του στρομ. Γλυτώνει κανείς περίπου 100 βατ.
Άλλος λόγος να προτιμήσει κανείς led; Όπως λέει και ο φίλος Kostas_Ath
"ήμουν με λαμπες αλογονου αλλα με χαλαγε η κιτρινιλα..." Αυτή η λεγόμενη κιτρινίλα των αλογόνου, όσο υπάρχει, οφείλεται στις προβληματικές πλεξούδες τις φτηνές φίσες και διακόπτες της εργοστασιακής εγκατάστασης. Τι περιμένετε όταν μία λάμπα φτιάχνεται για να πυρώνει πλήρως στα 13,2 βολτ κι εμείς την τροφοδοτούμε με τα ανεμικά 11,5 βολτ; Κιτρινιάρικο φώς φυσικά. Και θα δει κανείς τεράστια διαφορά όταν λύσει αυτό το πρόβλημα.
Κι αν επιλέξουμε κάποια λάμπα αλογόνου μεγαλύτερης φωτεινής ροής +80% - 120% που υπάρχουν από κάποιες μάρκες τότε το αποτέλεσμα είναι ένα εντυπωσιακά λευκό φως. Προσέξτε, λέω "εντυπωσιακά" λευκό και όχι "ψεύτικα" λευκό. Υπάρχει διαφορά!
Ποια είναι τα καλύτερα φώτα σήμερα που συναντάμε στα οχήματα; Νομίζω πως είναι τα φώτα ξένον που είναι εξοπλισμένα απο το εργοστάσιο κάποια ακριβά αυτοκίνητα. Είδατε ποτέ σε εργοστασιακό ξένον κάποιας ακριβής μερτσέντες ή bmw να βγάζει εκείνη την απερίγραπτη "ασπρίλα" μπροστά από το αυτοκίνητο που να θυμίζει τον αγωνιστικό χώρο του σταδίου "Καραισκάκη"; Μάλλον όχι. Νομίζω πως κάτι έχει παρεξηγηθεί σχετικά με τα καλά φώτα....
Τα led έχουν δρόμο μπροστά τους. Ίσως η επόμενη μοτοσυκλέτα μας να είναι εξοπλισμένη με προβολείς led. Αλλά τα κάτοπτρα του στρομ είναι άλλης τεχνολογίας. Καλύτερα πιστεύω να εξαντλούμε πρώτα τις δυνατότητες της συμβατής τεχνολογίας. Και μετά ψαχνόμαστε παραπέρα...