(Ισχύει και σε συστήματα με ABS)
Nα άλλη μια δουλίτσα που χρειάζεται να γίνεται μία φορά τον χρόνο στην μοτοσυκλέτα μας, και τρέχουμε στον μάστορα να την κάνουμε γιατί μας φαίνεται...βουνό!
Κι όμως ΔΕΝ είναι βουνό! Λίγη προσοχή θέλει και γίνεται πολύ εύκολα.
(Βασική προϋπόθεση για να κάνουμε αυτή την εργασία, είναι να έχουμε αλλάξει πριν τα τακάκια μας με καινούρια)
Αφού εξοπλιστούμε λοιπόν με τα απαραίτητα πράγματα, (καφεδάκι, κινητό να παίζει mp3, tongue.gif αλλά και τα κατάλληλα εργαλεία) ξεκινάμε την διαδικασία.
Υλικά που θα χρειαστούμε
Ένα καινούριο και σφραγισμένο μπουκαλάκι υγρών φρένων του DOT που παίρνει η μοτοσυκλέτα μας. (Συνήθως είναι DOT 4)
Ένα διάφανο λαστιχένιο σωληνάκι με μήκος τουλάχιστον μισού μέτρου και εσωτερικής διαμέτρου περίπου όσο και το καλαμάκι του φραπέ.
Ένα δοχείο που θα μαζευτούν τα παλιά υγρά που θα αλλάξουμε.
Δυο τρία πανιά (το ένα καθαρό...για τα άλλα δεν μας νοιάζει)
Eργαλεία που θα χρειαστούμε
Mια σειρά άλεν ή ένα σταυρωτό κατσαβίδι γιατί συνήθως οι βίδες του καπακιού (αν δεν είναι πλαστικό βιδωτό καπάκι) είναι με αλενόβιδες ή με σταυρωτές βίδες (αναλόγα τη μοτοσυκλέτα).
Γερμανοπολύγωνα κλειδιά Νο10 Νο11 ή το πολύ Νο12 (σπάνιο) για τους εξαερωτήρες. (Στο 1150GS είναι Νο11)
Κατ' αρχήν εκεί που θα δουλέψουμε πρέπει το έδαφος να είναι επίπεδο χωρίς κλίσεις κι αυτό γιατί θα επηρεάσει την σωστή πλήρωση με υγρά του δοχείου των υγρών φρένων. Βρίσκουμε επίσης έναν τρόπο να εξασφαλίσουμε ότι δεν θα περιστραφεί το τιμόνι κατά λάθος την στιγμή που έχουμε αφαιρέσει το καπάκι του δοχείου υγρών, γιατί θα χυθούν τα υγρά. (πιο κάτω θα δείτε τι έκανα εγώ για να εξασφαλίσω την σταθερότητα του τιμονιού)
Κάτι άλλο πολύ σημαντικό που δεν πρέπει ποτέ να το ξεχάσουμε, είναι ότι τα υγρά φρένων αν πέσουν σε βαμμένη επιφάνεια της μοτοσυκλέτας, καταστρέφουν το χρώμα!!! Γι αυτό προσοχή!!! (αλλά αν σας πέσει κατά λάθος, σκουπίστε άμεσα με ένα υγρό πανί)
Επίσης πολύ σημαντικό είναι να μην πιέσετε σε καμία περίπτωση την μανέτα του φρένου πριν ολοκληρώσετε την διαδικασία και τοποθετηθεί το καπάκι του δοχείου ξανά στην θέση του!!!
Ξεκινάμε λοιπόν.
Τοποθετούμε την μοτοσυκλέτα στο κεντρικό σταντ (όσοι δεν έχετε, ας προσέχατε D )
Τυλίγουμε το καθαρό πανί γύρω από το δοχείο των υγρών φρένων με τέτοιο τρόπο ώστε ακόμα και να μας στάξει υγρό απ έξω κατά την αφαίρεση του καπακιού , ή όταν βάζουμε υγρά, να μην τρέξει πάνω στις βαμμένες επιφάνειες.
Καθαρίζουμε προσεκτικά το δοχείο των υγρών φρένων ώστε να μην υπάρχει κάποιο σκουπίδι που μπορεί να πέσει μέσα στο δοχείο κατά την αφαίρεση του κουμπώματος.
Στην συνέχεια ξεβιδώνουμε το καπάκι του δοχείου (στην δική μου περίπτωση είναι μεταλλικό καπάκι με 4 βίδες, σε εσάς μπορεί να είναι πλαστικό το δοχείο και να θέλει απλά ξεβίδωμα το πώμα του)
Εδώ ανοίγουμε το δοχείο. Προσέξτε το τυλιγμένο πανί γύρω του όπως είπα πιο πάνω.
Εδώ θα ζητήσω συγνώμη γιατί παρέλειψα να τραβήξω μια φωτογραφία την ελαστική μεμβράνη που βρίσκεται στο καπάκι, γιατί όταν αφαιρούσα το καπάκι, αυτή έμεινε πάνω σε αυτό και ξεχάστηκα. Εσείς λοιπόν, αν η μεμβράνη δεν μείνει πάνω στο καπάκι, την βγάζετε με προσοχή για να μην πεταχτούν σταγόνες υγρών, αλλά και να μην την σκίσετε.
Αφού λοιπόν έχουμε ανοίξει το δοχείο και έχουμε αφαιρέσει την μεμβράνη, πηγαίνουμε στην μία από τις δύο δαγκάνες (εκτός κι αν έχουμε μία) και προσαρμόζουμε το διάφανο σωληνάκι πάνω στον εξαερωτήρα που υπάρχει, και την άλλη άκρη του σωλήνα την βάζουμε μέσα στο δοχείο που έχουμε βρει για τα παλιά υγρά
Με το σωστό κλειδί, ξεσφίγγουμε τον εξαερωτήρα μία ολόκληρη στροφή από την στιγμή που θα ξεσφίξει και βλέπουμε ότι αρχίζουν να τρέχουν τα υγρά μέσα στο διάφανο σωληνάκι προς το δοχείο. Προσέξτε το χρώμα που έχουν τα παλιά υγρά γιατί θα σας χρειαστεί στην συνέχεια.
Από δω και κάτω χρειάζεται προσοχή, γιατί αν ξεχαστούμε θα χάσουμε τον στόχο. Δηλαδή την αποφυγή της αναγκαστικής εξαέρωσης.
Κοιτώντας το δοχείο των υγρών, θα δούμε πως η στάθμη κατεβαίνει αργά και σταθερά. (Μην αγχωθείτε, η στάθμη κατεβαίνει πολύ αργά από την στιγμή που θα ξεσφίξετε τον εξαερωτήρα). Εμείς λοιπόν δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να αφήσουμε το δοχείο να αδειάσει εντελώς. Μόλις κατεβαίνει περίπου στο 1/3 της χωρητικότητάς του, εμείς με το καινούριο μπουκαλάκι υγρών φρένων συμπληρώνουμε ξανά έως την ένδειξη Max του δοχείου μας.
Αυτό το κάνουμε μερικές φορές ώσπου να δούμε το χρώμα των υγρών μέσα στο διάφανο σωληνάκι να αρχίσει να γίνεται πιο διάφανο, πράγμα που σημαίνει πως τα καινούρια υγρά, έκαναν την διαδρομή τους και έφτασαν στην δαγκάνα με τα παλιά υγρά να είναι πια στο δοχείο που μαζεύονται.
Εδώ φαίνεται η πατέντα που σκέφτηκα για να ακινητοποιήσω το τιμόνι. Με δύο λάστιχα δεσίματος εκατέρωθεν
(η προσοχή που έπρεπε να δώσετε στο χρώμα των υγρών που έλεγα πιο πάνω όταν ξεκινούσαν τα παλιά υγρά να φεύγουν, είναι για να καταλάβετε πότε θα φτάσουν τα καινούρια υγρά στην δαγκάνα)
Κάνουμε ένα ακόμα γέμισμα με υγρά στο δοχείο μας και το αφήνουμε να αδειάσει για τελευταία φορά. Πριν αδειάσει εντελώς το δοχείο μας, σφίγγουμε τον εξαερωτήρα που έχουμε συνδεδεμένο το σωληνάκι και συμπληρώνουμε υγρά στο δοχείο υγρών μέχρι την ένδειξη max.
Aφαιρούμε το σωληνάκι από τον εξαερωτήρα, καθαρίζουμε ότι υπολείμματα έχουν μείνει πάνω του από υγρά και βάζουμε την τάπα του (αν έχει)
Η επόμενη παράγραφος αφορά μόνο όσους έχουν δύο δισκόφρενα
Τοποθετούμε το σωληνάκι στον εξαερωτήρα της δεύτερης δαγκάνας και ακολουθούμε την ίδια διαδικασία που κάναμε στην αρχή, μόνο που τώρα θα αφήσουμε να αδειάσει μόνο μία φορά το δοχείο υγρών της μοτοσυκλέτας.
Είναι αρκετό για να φύγουν τα παλιά υγρά από εκείνο το κομμάτι του σωλήνα από την διακλάδωση μέχρι την δαγκάνα. Μόλις δούμε το καθαρό πλέον υγρό στο διάφανο σωληνάκι, σφίγγουμε τον εξαερωτήρα και συμπληρώνουμε την στάθμη των υγρών στο δοχείο μέχρι την ένδειξη max.
Aφαιρούμε το σωληνάκι από τον εξαερωτήρα. Σκουπίζουμε ότι υγρό έμεινε πάνω στον εξαερωτήρα και τον ταπώνουμε (αν έχει τάπα)
Στην συνέχεια και αφού έχουμε καθαρίσει την μεμβράνη του δοχείου, την τοποθετούμε πίσω στην θέση της, προσέχοντας να πατήσει σωστά παντού. Αφού βεβαιωθούμε ότι είναι οκ, βάζουμε και το καπάκι του δοχείου και το σφίγγουμε καλά. Σκουπίζουμε καλά ότι υγρό έχει ξεχειλίσει γύρω από το δοχείο (αν έχει ξεχειλίσει)
Στην συνέχεια τρομπάρουμε την μανέτα του φρένου μέχρι να επανέλθει η σωστή πίεση στο κύκλωμα κι έτσι ολοκληρώσαμε με επιτυχία την διαδικασία αλλαγής των υγρών φρένων απλά, χωρίς την ανάγκη εξαέρωσης του κυκλώματος!
Μια ελαστικότητα μη φυσιολογική που θα παρατηρήσουμε κατά το τρομπάρισμα, οφείλεται στα νέα τακάκια που τοποθετήθηκαν κι όχι στα υγρά των φρένων. Αυτή η ελαστικότητα θα χαθεί μετά τα πρώτα χιλιόμετρα που θα κάνουμε οδηγώντας την μοτοσυκλέτα μας χρησιμοποιώντας τα φρένα μας, καθώς θα πατήσουν πλέον τα τακάκια σωστά. Αν η ελαστικότητα παραμείνει μετά από αρκετά χιλιόμετρα και δείτε πως το φρενάρισμα δεν είναι ικανοποιητικό, καλό θα είναι να κάνετε μια εξαέρωση στο κύκλωμα γιατί πιθανότατα αφήσατε και σας πήρε αέρα το ποτηράκι αφού άδειασε από υγρά. Μην μπερδευτείτε μόνο με την απόδοση των φρένων σας γιατί πάντα όταν αλλάζουμε τακάκια, και μέχρι να πατήσουν αυτά σωστά πάνω στις δισκόπλακες, το φρενάρισμα δεν είναι το μέγιστο δυνατό! Πράγμα που σημαίνει πως αμέσως μετά την αλλαγή τακακιών και την αλλαγή των υγρών, δεν πλακωνόμαστε στα γκάζια, αλλά οδηγούμε με μικρές ταχύτητες δοκιμάζοντας τα φρένα μας αν λειτουργούν σωστά.
(σημείωση 1: Επειδή δεν γνωρίζω αν αυτός ο τρόπος ισχύει και για μοτοσυκλέτες με συνδιασμένο σύστημα φρένων όπως το CBS της Honda σε κάποια μοντέλα, δεν θα πρότεινα να γίνει σε αυτά)
(σημείωση 2: Όταν μιλάμε για εργασίες σε φρένα που σημαίνει ότι είναι άμεσης ζωτικής σημασίας, πρέπει να ξέρουμε τι κάνουμε και να είμαστε πολύ προσεκτικοί. Αυτός ο οδηγός δεν προτρέπει αυτούς που δεν έχουν καμία τεχνική γνώση να κάνουν μόνοι τους μια σοβαρή αλλά εύκολη εργασία, αλλά είναι καθαρά ένα βοήθημα γι αυτούς που πιάνουν τα χέρια τους. Επίσης ως συγγραφέας του κειμένου, δεν φέρω καμία ευθύνη σε περίπτωση οποιουδήποτε λάθους γίνει από κάποιους κατά την διαδικασία με αποτέλεσμα την προβληματική λειτουργία των φρένων. Αν λοιπόν νομίζετε ότι δεν μπορείτε να το κάνετε, μην το επιχειρήσετε και απευθυνθείτε σε ένα εξειδικευμένο συνεργείο)
Kαλή επιτυχία λοιπόν σε όσους το προσπαθήσουν.